Hned z rána jsme začali volat o pomo na všechny strany. Europ Asistance se dle očekávání vůbec neozvala. Díky naší píli snad polovina České republiky a celá Albánie začala shánět startér. Všechny albánské kontakty se snažily, ale bohužel žádný startér v Albánii nenašly. Shánění a telefonování přerušil výpadek elektřiny a tím i internetu. Samozřejmě zrovna v nejméně vhodnou chvíli. Bungalow měl check-out v 11:00, takže jsme si přesunuli naše věci před vchod na ulici k zidanům a jako správní cigáni si postavili židličky. V průběhu hypnózy telefonů o trošku 5G signálu jsme s napětím očekávali příjezd Reného a jeho německé party. Snad by to tím tekutým kovem mohlo jít spojit.
Spojit to šlo, bez zátěže to fungovalo, ale dle očekávání to nevydrželo ani jedno otočení ozubeným kolem. Takže zase startér ven.
“Za pokus to stálo”, okomentoval to René s omluvou, že nepomohl. Nevadí.
Jedno GS už jsme ale dnes opravili. Akorát to nebylo žádné z našich. Když většina německých turistů odjela, jednomu to nešlo. Ztratil totiž šroubek z bočního stojanu, ještě před odjezdem to opravili, ale blbě, takže mu zidan (BMW R1200GS) chcípal při zařazení rychlosti se sklopeným stojánkem. S vidinou vrácení službičky se Jimbo urychleně dostavil a provedl opět běžnou údržbu věci, která běžně údržbu nepotřebuje. Snímač otevřeného stojánku byl usazen na správné místo, přidána podložka z vlastních zdrojů, protože jejich nový šroubek byl moc dlouhý, a i zbytek němců mohl vyrazit.
V průběhu lepení startéru se Jimbovi podařilo díky síle Facebooku domluvit chlápka, který dnes večer vyráží z Hradce Králové do Durresu. Měl by tam být zítra večer. Durres je od nás vzdálen asi 200 km přes Llogarský průsmyk a po dálnici. Je to sice cesta skoro na celý den, ale pořád lepší než tisíce kilometrů domů. Štěstí v neštěstí!
A teď ještě sehnat nový startér někde v ČR a přemluvit někoho, aby jej večer dovezl na trasu Hradec-Jihlava-Znojmo a předal hodnému Hradečákovi. Opět zaměstnáváme polovinu republiky ve shánění. V Brně měl být skladem, ale zrovna minulý týden jej prodali. Nový je sice objednaný, ale bude tam až zítra ráno. To je pozdě. Kamarád Aleš se také snažil, a zadařilo se! Okolo 16:00 by měl mít nový startér v ruce. A teď kdo ho tam odveze? “Willy mi dluží službičku”, povídá Fidel a už vytáčí jeho číslo. Willy je dobrý člověk, bez skrupulí souhlasil a začal shánět vozidlo, které by ho přiblížilo i s novým startérem do Hradce.
Jimbo se také ještě před příjezdem Reného dovolal na pojišťovnu, aby se poptal, jak je na tom řešení události. Chlápek na druhé straně mu sdělil, že zidan vidí pojištěný, ale žádný případ k němu otevřen není. Paní z včerejšího telefonátu se na to zřejmě slušně řečeno úplně vysrala. Tak zaevidoval nový případ s tím, že se ozvou s řešením. Ve 12:59 přišla zpráva:
Dobry den,
asistencni sluzba u Vas bude za cca 45-60min.
S pozdravem
EA
Ve 14:45 Jimbo opět volal na pojišťovnu, kde teda jsou. “Budou tam asi za 20 minut”, zněla odpověď v asi pátém telefonátu. Díkybohu za VOIP appku v Jimbově telefonu, jinak by se za všechny ty hovory nedoplatil, minuta volání je tu za 40 kč, což by dělalo tak 2000 kč. V průběhu telefonátu, zrovna, když se strhla bouřka a pořádná průtrž mračen, tu projelo auto s belgickou spztkou a vlekem na zidany.
To bude on! A byl.
Že nebude umět Anglicky jsme čekali, ale komunikace byla složitá i přes překladač. Vytušili jsme, že si startér vezme a někde zavaří. Výměna telefonních čísel byla trochu porod, ale nakonec odjíždí. Po chvíli se vrací s tím, že si potřebuje vyfotit Jimbův zidan na tom vozíku jakože ho odváží. Je nám naprosto jasné, proč to potřebuje, ale moc se nám to nelíbí. Nechceme přijít o jedinou možnost případného odtahu na pojišťovnu do Tirany. S pomocí místních barmanů z beachbaru se nám podaří jej přesvědčit, že si zidan vyfotí až přiveze zpátky opravený startér. Na otázku kdy přijede, kterou dostal skrze překladač, jen pokrčil rameny, tak byla otázka upřesněna na “Dnes?”, pokrčil trochu jinak jakože snad jo. Tak uvidíme.
Světe div se, albánec přijel asi v 19:30! A přivezl svařený startér! Jimbo jej ihned namontoval a zidan 4x po sobě nastartoval. Tak to vypadá, že snad zítra dojedeme do Durresu, kde vyzvedneme nový od hodného hradečáka.
Albánec přivezl svařený startér, ten fungoval, takže chtěl zaplatit jeho opravu. Cesta je prý hrazena pojišťovnou. Proběhlo několik volání na pojišťovnu se základním dotazem, zda to máme platit, nebo jak to vlastně funguje. Máme dvě zjištění. Od Generali české pojišťovny máme havarijní pojištění s maximálním krytím asistence a cenou motocyklu s nějakou spoluúčastí. Po sjednání pojištění Generali pošle pojištěnci zprávu ve znění:
Dobry den, ulozte si prosim cislo Generali Ceske pojistovny +420 241 114 114 a v pripade dopravni nehody nam ihned zavolejte. Postarame se o Vas! Vase GCP
Co však zapomene zmínit je, že pokud voláte po 19. hodině, tedy mimo pracovní dobu, není možné se spojit s operátorem. Automat odpoví, že je máte kontaktovat v pracovní době. My naštěstí nejsme v obrovském problému, ale kdyby došlo k dopravní nehodě, kdy by byl zidan nepojízdný a potřeboval by zaplacenou 24/7 asistenci, nevíme, co bychom dělali.
Druhé zjištění je ohledně Europ assistance, kterou si Generali česká pojišťovna najímá jako asistenční službu. Pokud klient volá mimo pracovní dobu, sice se dovolá reálnému člověku, ten však není schopen se ani podívat na aktivní případ, případně jej uzavřít. Vlastně člověku neřekne ani nezařídí vůbec nic. Opet nevíme, co by se stalo, kdybychom jejich asistenci potřebovali třeba ve 2 ráno. To bude zřejmě i důvodem, proč paní, které se Jimbo včera dovolal, nic neudělala. Zřejmě ani nemohla.
Na konec je třeba ale zmínit jednu velmi důležitou a pozitivní věc. Asi bychom nějakým způsobem byli schopni si pomoci sami a sehnat člověka, který by startér zavařil, ale bez pojištění by to bylo významně složitější. Možná, že by to bylo levnější, ale obnášelo by to ježdění a hledání někoho, kdo by byl ochoten a schopen svařit hliník. To tady jednoduché nebude, takže možná ani ta cena by nešla o moc níž. Přes všechny peripetie se rozhodně vyplatí mít přítele na telefonu, alespoň tedy v pracovní dobu, který je ochoten řešit problém. A pořád má člověk zadní vrátka v podobě odtahu a repatriace jak zidanu, tak zidanisty do domoviny. A to se vyplatí!
Zároveň bychom tu chtěli vyjádřit bianco poděkování všem, se kterými jsme dnes mluvili, ať už nám byli nebo nebyli schopni pomoci. Všichni jste se snažili, a to se cení! Můžeme vyzdvihnout obětavost našich kamarádů Aleše, za okamžité sehnání nového startéru, Willyho za reorganizaci svých plánů a dovoz startéru do Hradce, Dona Magnetona za okamžité řešení a shánění všeho co bylo třeba, nespočtu albánců i čechů za vstřícnost a pochopení. Předem děkujeme panu Hradečákovi, jehož jméno nám zatím bylo skryto, avšak víme, že startér už je na cestě do Albánie. V neposlední řadě bych za sebe, jakožto kriegsberichtera, chtěl poděkovat mým dvěma spolucestovatelům, že mě v tom nenechali a obětavě řešili můj problém jako svůj vlastní. Příště tady pro ně budu já, tak to u nás prostě chodí.
Dobrá zpráva je, že jsme všichni pojízdní, horší zpáva je, že jsme nikam nejeli. Ale to nevadí, zítra se vydáme směr Durres, kde vyzvedneme a namontujeme nový startér a dál budeme s mírným zpožděním pokračovat v naší cestě.
Jsme češi, nikdy se nevzdáme!
Po celou dobu čekání na opravu startéru se straaašně nudíme, je to obrovská otrava, no posuďte sami, jak je to hrozné.
Stav tachometru stále stejný.
Najeto 0 km (až na startér, který se trochu projel).
Spotřeba 0 (piva nejsou zahrnuta).
Willyho cestovní okénko aneb cesta tam a zase zpátky, kterou zveřejňujeme v originálním znění bez redakčních úprav.
Dnes jsem byl pracovně vyslán do Pardubic, užít si slunného dne na stavbě. Najednou volá Fidel, že by potřebovali službičku. Čekal jsem nabídku, kterou by šlo vesele odmítnout. A taky přišla – dovézt nový startér na Jimbova zidana večer do Hradce, odkud vyjíždí neznámý pán do Albánie. Jakožto dobrý kamarád jsem rychle přemýšlel, jak se z toho vykecat, ale bohužel, pro Jimba bohudík, jsem sehnal kočár, kterým jsem se mohl podruhé během jednoho dne vydat znovu na východ.
Startér jsem vyzvedl od Aleše a v podvečerních hodinách jsem ho předal sympatickému pánovi spolu s jedním čumilem za ochotu. Samozřejmě jsem přibalil 2 čumily pro zidanisty, aby jim to lépe mazalo.
Sumasumárum necelých 6 hodin na hradecké dálnici a z toho 4 hodiny sluníčko přímo do xichtu. I D E Á L.
Stav tachometru 109 769 km
Ujeto 267 km
Spotřeba 6.3 l/100km
(služební cesta není započítána)
Slovem pro dnešní den se stává Ndihmë, tedy pomo.